6. júla 2022
| Nekomentované
Lásku k športu získaval už v školskom veku. Začínal s hádzanou, ktorej sa venoval najmä počas svojho štúdia na strednej škole v L. Mikuláši. „K hádzanej som pričuchol už na konci základnej školy. Tento rýchly a kolektívny šport som si vybral preto, že sa mi páčil, ale, samozrejme, svoju úlohu zohrala tiež tradícia (a úspechy) martinskej hádzanej. Za L. Mikuláš som hral prvú slovenskú ligu. Výhodou pre mňa bolo, že družstvo trénoval zástupca našej školy a domáce zápasy sme absolvovali priamo v areáli školy v blízkosti internátu, kde som bol ubytovaný. Hádzaná ma bavila, ale moja kariéra sa týmto smerom neuberala. Keď som začal podnikať, už mi nezostávalo toľko času na šport. No športovať (aspoň rekreačne) som nikdy neprestal, akurát s pribúdajúcim vekom a určitými zdravotnými obmedzeniami už radšej volím také športy, ktoré až tak nenamáhajú kĺby,“ hovorí pre MN M. Maťovčík, ktorý začal s námorným jachtingom v roku 2006. K tomuto športu ho priviedol jeho dlhoročný kamarát Jozef Hnilica.
„Jozef Hnilica mal už vtedy za sebou niekoľko jachtárskych pretekov. On je naším kapitánom a s ním som absolvoval väčšinu regát. Potom sa k nám pridal Michal Záhradný a ešte s nami jazdil Martin Nemček. Všetci sme Martinčania. Zvyšok tímu tvoria jachtáti z Bratislavy. Posádku dopĺňame podľa typu pretekov a veľkosti lode. Na menšej (dĺžka 35 stôp) ideme maximálne siedmi, na väčšej (45) nás môže byť až deväť. Loď nevlastníme, ale si ju podľa konkrétnych pretekov prenajímame. Pred 16 rokmi sme začínali na plavidle Elan 35. Vtedy ešte nebol veľký výber pretekárskych plavidiel, ktoré sú iné ako tie turistické, ale ako sa zvyšoval záujem o jachting v Chorvátsku, ponuka sa rozširovala a v súčasnosti je to už na profesionálnej úrovni. Snažíme sa vyhľadávať preteky na takom type lode, od ktorej vieme, čo môžeme očakávať. Väčšinou sme jazdili na First 35 alebo First 45,“ pokračuje pre MN M. Maťovčík.
Preteky bývajú vypísané na určitý druh plachetnice. One Design je klasická súťaž rovnakého typu plavidiel, kde je víťazom loď, ktorá dorazí do cieľa ako prvá. No existuje aj trieda ORC, v ktorej môžu štartovať rôzne lode. Každá má svoj certifikát, na základe ktorého sa určí hendikep, resp. koeficient. Tým sa prepočítava čas strávený na trati, čo má vplyv na výsledkovú listinu. Prvá posádka v cieli ešte neznamená jej víťazstvo.
Námorný jachting má svoje čaro. Nespočíva to iba v pretekoch, súťažení a výsledkoch, ale je to aj v životnom štýle, v jedinečných chvíľach strávených s ľuďmi s podobným zmýšľaním, v rozvíjaní priateľstviev. V tomto športe, kde je súhra kolektívu jedným z rozhodujúcich faktorov, môže posádka uspieť len vtedy, ak jej členovia fungujú ako dobre vyladený orchester, kde si každý plní svoju úlohu tak, aby všetko do seba zapadalo. Je to aj o boji nielen so súpermi, ale aj s prírodnými živlami.
„Pri tých úkonoch, ktoré na lodi vykonávame, musíte byť zručný a presne i včas urobiť to, čo je v danom momente potrebné. Ak niekto zaváha, ak správne nenapneme plachtu, prejaví sa to na našej jazde a stratíme rýchlosť. Poveternostné podmienky hrajú dôležitú úlohu. Je rozdiel, ako fúka, či je bezvetrie, protivietor, alebo tzv. zaďák. Tiež záleží na tom, aké sú vlny, napr. pred búrkou sú váľavé a po nej krátke,“ doplňa pre MN M. Maťovčík.
Kľúčom k úspechu je už príprava pred samotnými pretekmi a určenie optimálnej navigácie. Jazdu ovplyvňuje nielen počasie, rýchlosť a smer vetra, ale aj príliv, odliv, charakter vodných prúdov, spodné víry a pod. Počas jazdy je zasa nevyhnutné sledovať počasie, reagovať na každú zmenu z hľadiska poveternostných podmienok, odkiaľ sa začne čeriť voda na hladine atď. Námorný jachting, to je veľký adrenalín. Ten sa zvyšuje v kritických situáciách, keď sa podmienky zhoršujú, keď živel naberá na sile a voda sa valí cez palubu. No práve vtedy je dôležité zachovať si chladnú hlavu a nepanikáriť. Uspieť v námornom jachtingu, zvládnuť všetky nástrahy a zdolať kvalitnú konkurenciu, veru nie je jednoduché.
Marcel Maťovčík je úspešný jachtár. Foto: archív MM
M. Maťovčík dokázal za tých 16 rokov, počas ktorých sa venuje tomuto športu, zaknihovať niekoľko skvelých výsledkov. Na medzinárodných majstrovstvách Slovenska získal tri zlaté medaily (2013, 2016, 2021), trikrát skončil druhý a raz tretí, osemkrát vyhral preteky Slovak Sailing Week, ktoré sú súčasťou Slovenského pohára.
„Tohto roku sme v Chorvátsku triumfovali na pretekoch Regata Matej Bencúr. Táto tradičná súťaž sa každoročne koná na počesť tohto slovenského spisovateľa, známeho pod umeleckým menom Martin Kukučín, ktorý žil aj na ostrove Brač (a krátko aj v Martine). Radi by sme na jeseň tohto roku štartovali na medzinárodných majstrovstvách SR v námornom jachtingu v Chorvátsku. Uvidíme, či sa nám podarí zohnať sponzora, ktorý by nám pomohol s financovaním našej účasti, lebo prenájom lode a ďalšie veci nie sú lacnou záležitosťou,“ dodal pre MN M. Maťovčík, ktorý od roku 2011 súťaží za klub Yachtclub Dynamo Energia Bratislava.
M. Maťovčík vedie k športu aj svoje dve deti. Starší 22-ročný Samo sa už raz zúčastnil na regate, ale hlavne hrá vodné pólo za PVK Vrútky. Aj mladší 14-ročný Šimon sa odmalička venuje športu s mokrou loptou a už bol s Vrútkami majstrom Slovenska vo vodnom póle vo svojej kategórii.