1. marca 2022
| Nekomentované
Na niektoré zastavenia na viacerých cyklotrasách sa pozrieme bližšie v dnešnej časti rubriky Cyklopotulky. Jedna z plánovaných cyklotrás má mapovať stavebný vývoj nášho mesta na začiatku 20. storočia. Zastavíme sa pri bývalej banke, ktorá sa nazývala „Turčiansky obchodný a úverný ústav“. V tejto budove mal neskôr obchodné priestory podnikateľ Max Wix. Dom bol postavený v roku 1904 žilinskou stavebnou firmou Rauter & syn. Iniciátorom stavby bol Jakub Haas, o. i. aj zakladateľ Župnej nemocnice v Turč. Sv. Martine. Jakub Haas pôsobil na pozícii generálneho riaditeľa Turčianskeho obchodného a úverného ústavu. Ten sa v roku 1906 zlúčil s Turčianskou úvernou bankou. Jakub Haas patril k významným osobnostiam Turč. Sv. Martina. V roku 1903 mu bol udelený Rad Františka Jozefa.
Pri Židovskej ceste ešte ostaneme a predstavíme si dom podnikateľa Maxa Grabera. Na Hlavnej ulici mal obchod s miešaným tovarom a neskôr so železiarskym tovarom. Tento obchod postupne prebudoval na veľkoobchod. Po smrti otca obchod pod názvom Max Graber a syn viedol syn Jakub. Ten v roku 1896 nechal vystavať obchodné priestory podľa projektu Blažeja F. Bullu. Dom dodnes stojí. O aktivitách a firmách založených rodinou Graberovcov sa dozviete viac na jednotlivých zastaveniach cyklotrasy „Židovská cesta“.
Jakub Graber bol horlivým iniciátorom zavedenia telefónnej diaľkovej siete do Turč. Sv. Martina. No budovanie telefónnej siete od začiatku sprevádzal odpor obyvateľov Záturčia a Košút. Práve cez tieto obce mali byť postavené telefónne stĺpy. Dňa 18. apríla 1907 sa na župnom úrade zišli všetci zainteresovaní, medzi nimi aj Jakub Graber, aby sa dohodli na vybudovaní miestnej telefónnej siete. K dohode napokon došlo a telefónne vedenia viedli do Turč. Sv. Martina cez pozemky Záturčia a Košút. Už v roku 1909 bolo v Turč. Sv. Martine zriadených prvých 44 telefónnych staníc.
Hneď v prvých rokoch svojho fungovania si získal veľkú obľubu u väčšiny obyvateľstva. Dôkazom toho sú aj hlavičkové papiere, na ktoré si podnikatelia nechali vytlačiť novinku: telefónne číslo. Napr. podnikateľ Adolf Fischer mal tel. číslo 19. Určite zaujímavé zastavenie a rozprávanie bude pred dielňou Františka Trunkáta. Vedeli ste, že práve tento podnikateľ začal s výrobou dopravných značiek? V tom čase boli zavedené iba 4 druhy dopravných značiek: križovatka, železničné priecestie, zákruta a nerovnosť cesty. Značky mali tmavomodrú plochu a biele symboly.
Spočiatku išlo o drevené značky vyrábané zo sololitu s dreveným hranolom, kde časť zapustená do zeme bola obalená asfaltom. Nám sa nedávno podarilo získať „nové“ fotografie z dielne Fr. Trunkáta, nájomné zmluvy, korešpondenciu a pod., čím sme mohli presnejšie určiť, v ktorom dome na hlavnej ulici mal svoju dielňu. A tak vás na Cyklopotulkách zavedieme aj na toto miesto. Sme radi, že rubrika Cyklopotulky po Martine sa stáva informačným zdrojom histórie nášho mesta a každé jedno zastavenie je časťou mozaiky veľkého historického obrazu. Na tomto procese sa môžete aktívne podieľať aj vy na našich Cyklopotulkách, z pohodlných sedadiel svojich bicyklov.