6. júla 2022
| Nekomentované
Pokojný charakter Košút sa zmenil už dávnejšie, najmä výstavbou nákupných stredísk. Bolo to ešte pred mojím pôsobením v komunálnej politike. Nevzhľadné funkcionalistické stavby dosť výrazne, a ja si myslím, že aj pomerne negatívne, ovplyvnili život ľudí v tejto najmenšej mestskej časti Martina. Mnohí určite ocenili dostupnosť služieb, ale na druhej strane si možno ani neuvedomili, že sa tým veľa zmenilo. A čo sa týka môjho pôsobenia vo funkcii poslanca, riešili sme s kolegami vo väčšine prípadov štandardné záležitosti ako chodníky, parkovacie plochy, opravy ciest, plochy pre oddych i šport a pod. Na čo som však obzvlášť hrdý, je projekt Košútskeho jazierka, pri ktorom som bol od úplného začiatku. Nie je náhodou, že v roku 2015 bol ocenený ako najlepší projekt na Slovensku. Musím spomenúť aj projekt cyklotrasy z centra mesta do Košút (budovaná na dve etapy), ktorá, ako verím, bude raz pokračovať až do Priekopy a Sučian.
Prečo sa nepodarilo uskutočniť a dotiahnuť do konca tzv. „kruháč“, ktorý spôsobuje ranné a popoludňajšie zápchy v Košútoch?
Naivne som si myslel, že tento problém môžu poslanci nejako ovplyvniť, alebo sa ho pokúsiť vyriešiť. Bohužiaľ, zmýlil som sa. Poslanci majú len určité kompetencie, ale nie sú všemocní. Nedokázalo to za pomerne dlhý čas ani samotné vedenie mesta. Je v tom totiž veľmi veľa rôznorodých faktorov, ktoré tento problém komplikujú. V súčasnosti je v pláne v Košútoch vybudovanie inteligentnej svetelnej križovatky, ja však nie som presvedčený, že je to najlepšie riešenie. Som skôr naklonený variantu rozšírenia „kruháča“ na veľkú okružnú križovatku. Nie si len poslanec, ale aj cykloaktivista a predseda Turčianskej bicyklovej skupiny JUS.
Aké aktivity teraz vykonávate?
Už takmer štvrťstoročie pôsobí Turčianska bicyklová skupina JUS v Martine a regióne Turiec. Za ten čas vykonali ľudia z TBS JUS množstvo aktivít, z ktorých vznikli stovky kilometrov cyklotrás, tematických trás, orientačných bodov, mapových panelov, rozhľadní a iných prvkov, ktoré treba udržiavať. Je to obrovský záväzok voči cykloturistom a každoročne nás to stojí veľa času a aj nemálo finančných prostriedkov. Ak chceme tento produkt aktívneho cestovného ruchu v regióne naďalej prevádzkovať, musíme robiť pravidelnú obnovu a údržbu cyklotrás. A to je momentálne našou hlavnou náplňou.
Ako si spokojný s rozvojom cyklodopravy v Martine?
Keď jazdím po cyklotrase z Vrútok do Martina, vždy si vravím, že toto je pre mňa osobne najlepší projekt za ostatné volebné obdobia v Martine. Som rád, že som mohol osobne prispieť k jeho vzniku. Takže som spokojný, že sa vybudovala nielen táto cyklotrasa, ale aj ďalšie. Na moje životné tempo je rozvoj cyklodopravy v meste pomalší, ako by som si predstavoval, ale keďže pracujem v tejto oblasti, tak viem, že niektoré procesy trvajú dlho. Preto to akceptujem.
Uvažuje sa s výstavbou cyklotrás aj v blízkosti nášho mesta, napr. v smere na Sučany či Košťany nad Turcom?
Nielen uvažuje, ale už sa podnikajú aj konkrétne kroky na jej projektovú prípravu a následnú výstavbu. Ešte to však určite nejaký čas potrvá. Si tiež športovec, rozhodca a činovník vo florbale.
Ako sa pozeráš na to, že 53-tisícové mesto Martin (deviate najväčšie na Slovensku) stále nemá športovú halu?
Ako rozhodca, tréner či divák som pochodil množstvo športových hál na Slovensku. Takmer vždy s povzdychom: „Čo by som za to dal, keby bola takáto hala u nás“. Viacúčelovú športovú halu potrebujú všetky halové športy v Martine ako soľ. My, florbalisti, trénujeme v neadekvátnych podmienkach v malých telocvičniach, ktoré, okrem iného, ani rozmerovo nevyhovujú základným rozmerom hracej plochy 40 x 20 m. Napriek tomu dosahujú naši mladí florbalisti vynikajúce úspechy (tento rok 2. miesto na M-SR v kategórii mladší žiaci a na 4. mieste skončili starší žiaci). Nemôžeme postaviť ani viac družstiev, lebo nemáme kde trénovať a hrať, aj keď záujem detí o tento šport každoročne rastie. Novovznikajúci športový areál Pltníky by bol najvhodnejšou lokalitou na vybudovanie novej haly. Keby sa tak stalo, tak za florbalistov môžem povedať, že by sa do Martina chodilo minimálne na zápasy 1. ligy.