3. júna 2022
| Nekomentované
Ešte koncom roka 2021 to vyzeralo celkom nádejne, podľa informácií zo Slovenskej správy ciest (SSC) mali byť do konca roka hotové výkupy pozemkov a do apríla 2022 malo byť na svete stavebné povolenie a dokonca aj vyhodnotenie verejnej súťaže na dodávateľa stavby. V máji/júni sa malo začať stavať a všetko dokončiť do októbra-novembra 2022. Všetko už smerovalo k riešeniu vo forme inteligentnej svetelnej križovatky; tzv. turbo-okružná križovatka už vypadla „z hry“.
Všetko je inak.
Podľa informácií TASR a mesta bude inteligentná križovatka so svetelnou signalizáciou kompromisom medzi odborníkmi Žilinskej univerzity v Žiline na čele s prof. Jánom Čelkom a Okresným dopravným inšpektorátom v Martine. Svetelná križovatka by nemala brzdiť premávku medzi Martinom a Košťanmi nad Turcom, pretože hlavný smer bude mať prioritu, ale riešenie umožní priepustnosť aj v smere do/z Bystričky a Martina. Zároveň sa má znížiť aj počet dopravných nehôd. MESTSKÉ NOVINY preto položili niekoľko aktuálnych otázok Slovenskej správe ciest. Martin Guzi, komunikačný odbor Slovenskej správy ciest:
O aký úsek cesty ide, aká je na ňom frekvencia dopravy, čo vyvoláva problémy?
– Dĺžka upravovaného úseku je 387,20 m. Frekvencia dopravy v danom úseku je vysoká. Vzhľadom na intenzitu dopravy je nedostatkom križovatky napojenie vedľajších smerov vedúcich z cesty III/2144, predovšetkým ľavé odbočenie z Bystričky smerom na Žilinu, ale aj priamy smer Centrum – Bystrička, ako aj chýbajúci priechod pre chodcov.
Aké varianty sa zvažovali, prečo sa pristúpilo k svetelnej križovatke? Ide o inteligentnú svetelnú križovatku?
– Variantné návrhy boli riešené v dopravnej štúdii, a to ako turbo-okružná križovatka, svetelná križovatka, respektíve úprava jestvujúcej križovatky. Po prepočtoch navrhovaná svetelná križovatka kapacitne vyhovie do roku 2039, zároveň je možné ju z časového hľadiska čo najskôr zrealizovať.
Ktoré ďalšie práce v rámci dopravy si bude vyžadovať zavedenie svetelnej križovatky?
– V rámci vybudovania dynamicky riadenej cestnej svetelnej signalizácie (CSS) sa rozšíri cesta I/65 a upravia polomery napojenia cesty III/2144, dôjde k výmene radiča a synchronizácii s križovatkou na Robotníckej ul., k úprave cesty III/2144 vrátane úprav chodníkov a účelových komunikácii. Zároveň sa doplní chýbajúci priechod pre chodcov. Do mostného objektu stavbou nezasahujeme.
Aký je harmonogram stavebných prác? Kedy budú ukončené?
– Vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa stavebných prác predpokladáme v druhom polroku 2022, presný dátum závisí od ukončenia prípravy, hlavne majetkovo-právneho vykúpenia pozemkov a od vydania stavebného povolenia.
Aký je rozpočet na pripravovanú svetelnú križovatku? Odkiaľ budú použité zdroje?
– Predpokladané stavebné náklady na danú stavbu sú 1 507 968 eur s DPH a mali by byť financované z operačného programu OPII. Skutočné náklady budú známe po súťaži na zhotoviteľa stavby.
V akom štádiu pripravenosti je momentálne výstavba svetelnej križovatky na Bystričke?
– SSC – IVSC Žilina aktuálne ukončuje majetkovoprávne usporiadanie pozemkov. Geometrický plán bol na zápis do katastra zaslaný 1. 4. 2022, zapísaný bol 23. 5. 2022, čo má za následok časový posun v danej veci, nakoľko až po zápise je možné zaslať zo strany SSC jednotlivým vlastníkom kúpne zmluvy. Ide o 7 vlastníkov pozemkov, medzi inými aj mesto Martin. Kúpne zmluvy boli odoslané poštou na podpis a ich podpísanie a vrátenie na SSC nevieme časovo ovplyvniť. Časovo nevieme ovplyvniť ani následný zápis podpísaných zmlúv v prospech SSC do katastra. Po zapísaní týchto zmlúv do katastra, požiadame o vydanie stavebného povolenia na danú stavbu a následne vypíšeme verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby. Projektová dokumentácia na stavebné povolenie je dodaná. Momentálne projektant pracuje na dokumentácii na ponuku a na realizačnej dokumentácii.
Riešenie sa odsúva, ale aj presúva.
Zástupca starostky obce Bystrička Igor Malko vo vyjadrení pre médiá upozornil, že križovatka je nielen miestom častých dopravných nehôd, ale komplikuje dopravnú situáciu aj na Robotníckej ulici. „Verím, že nepôjdeme do zabudnutia a križovatka sa naozaj bude riešiť. Lebo obchádzku riešime cez cestu popri teplárni. Avšak táto cesta začína byť vyťažená a to, čo sa deje na križovatke pod Bystričkou, sme začali presúvať na križovatku Robotnícka. A robí nám veľké problémy vychádzať na hlavnú cestu, najmä vtedy, keď sú na nej vypadnuté semafory,“ podotkol I. Malko.
Text k snímke: Podobná situácia nie je žiadnou výnimkou; k tomu kamióny v oboch smeroch a priemyselná zóna po oboch stranách obchvatu.