10. septembra 2022
| Nekomentované
Martin Kalnický:
• Chýbajúce spoje v MHD, na čo je práve Priekopa asi najviac citlivá
• Cyklotrasy v Priekope a okolí
• Rozdeľovanie dotácií
• Zimné odhŕňanie chodníkov
• Zatepľovanie mestských budov
• Parkovanie v Priekope • Priveľa nových bytoviek v Priekope
• Chodníky v Priekope
• Komunitné akcie na vzájomné spoznávanie ľudí
• Oddychové zóny pre dôchodcov • Výsadba zelene
Lavičky, stromy, chodníky a cesty
Všade je to skoro rovnaké, – hovorí M. Kalnický. – V každej mestskej časti; a moje stretnutia s občanmi teraz len potvrdzujú moje doterajšie informácie. No musím povedať, že aj obohacujú o mnohé detaily a o emócie, ako ľudia prežívajú problémy svojho mesta. Veľká nespokojnosť je medzi ľuďmi s mestskou dopravou, najmä s otočou vo Vrútkach.
Podľa ľudí je to nedotiahnuté a nedôstojné. Nemajú jasno v tom, či mesto a dopravný podnik financovali autobusy z úveru, alebo z vlastných zdrojov.
M. Kalnický na to poznamenal: – Dlhodobo som na to upozorňoval a kritizoval, že ak si na autobusy ako mesto budeme musieť požičať, je to zaťaženie rozpočtu asi 7,5 mil. eur. To je jednak zásadná položka pri akejkoľvek finančnej kondícii mesta a jednak to uberá zdroje na riešenie iných problémov občanov. Okrem toho nám chýba depo a skôr či neskôr budeme musieť riešiť vo Vrútkach definitívnu otoč. Problémom je nekomunikácia s majiteľmi pozemkov, ktoré pripadajú do úvahy.
Chodníky a asfalt
Občania to často kritizujú ako míňanie peňazí. Do každej mestskej časti šlo na tento účel 200 000 eur a na to sa zniesla obrovská kritika, prečo sa to nerobí priebežne – čo mohlo byť aj podstatne lacnejšie, keďže v poslednom období prudko vrástli ceny energie a surovín. Veľakrát sa opakovala nástojčivá otázka, na ktorú ťažko rozumne odpovedať: Prečo sa robí len v poslednom roku, resp. polroku pred voľbami?!
Dobehne nás nečinnosť
Mnohí občania sa pýtajú na energie. Občania s napätím očakávajú, ako na energetickú krízu a rôzne vládne opatrenia zareaguje mesto.
M. Kalnický: – V minulosti som opakovane upozorňoval, aby sme uprednostnili pred inými výdavkami zateplenie škôl, škôlok a iných mestských budov, kde máme veľké úniky tepla a tým aj financií. Nestalo sa, mesto prijíma rôzne populistické rozhodnutia – ako napr. asfaltovanie chodníkov – a nehospodárnosť v spravovaní mestského majetku naberie počas energetickej krízy dramatické rozmery. Odsúvanie rekonštrukcií a energetického zhodnotenia mestských budov nás teraz dobehne a doplatí na to len a len občan: zdražením a zrejme aj obmedzením niektorých služieb, ktoré mesto občanom poskytuje.
Cyklochodník a ihrisko
Tak ako sa téma objavuje na sociálnych sieťach, aj na stretnutí s kandidátom na primátora M. Kalnickým sa Priekopčania pýtali na cyklochodník z Priekopy popri areáli SIM do Sučian. M. Kalnický informoval, že už došlo k dohode medzi Martinom a Sučanmi a cyklochodník by mal v budúcnosti viesť aj do Sučian. Venoval sa aj futbalovému ihrisku v centre Priekopy. Zaručil sa im, že v prípade zvolenia bude ihrisko využité jednoznačne pre šport, a nie pre nejaký developerský projekt. Negatívne totiž vnímajú výstavbu obytných domov.
M. Kalnický k tomu poznamenal: – Samozrejme, musí nám záležať na tom, aby bola ponuka bytov širšia a aby nám kvôli nedostatku bytov ľudia z Martina neodchádzali. No niet pochýb o tom, že občania majú právo vedieť, čo sa ide stavať, ako bude vyzerať parkovisko, aká bude zeleň po dostavaní. Nemôže sa stávať, že ľudia sa dozvedia o tom, čo sa ide vedľa nich stavať, až vtedy, keď prídu buldozéry. Keby sa to včas a dobre odkomunikovalo a ľudia by vedeli, čo tam bude stáť, aké budú chodníky, parkovacie miesta, zeleň – bolo by určite menej zlosti i bezmocnosti, nespokojnosti. Také javy sa vyskytovali a ak sa zhoršuje kvalita bývania, môžeme, paradoxne, prísť kvôli novým bytom o občanov, ktorí už v danej lokalite bývajú. To nás, predpokladám, čaká aj na Severe a v Košútoch v súvislosti s Martinskými terasami, kde to tiež nie je doteraz dobre odkomunikované.
Napokon, na ilustráciu z inej časti Priekopy, než kde bolo stretnutie: Stanislav Valko: – Bývam tu od roku 1965. Na Kratinke sa robilo, sú aj dva chodníky. No naša Lipová ul. vyzerá horšie, asfalt je popráskaný, je tam viac záplat ako súvislej plochy. Po rekonštrukcii parovodu to urobili celkom solídne, horšie to ostalo po rekonštrukcii vodovodu. Vždy je čo vylepšovať. Napr. budova bývalého MNV, je tam škola a škôlka. Niečo sa tam prerába, sú tam kopy zeminy a betónu rovno pri zastávke MHD, nevyzerá to dobre. Záhradu si zobrali petangisti, ale už sa tam nechodí a zarastá to burinou.