Mestská doprava je martinský projekt desaťročia. – Vyše 7 miliónov eur stoja len autobusy a treba počítať aj súvisiace náklady, zriadenie dopravného podniku a depa… Extrémne krátka doba na postavenie DPMM „na zelenej lúke“ vyvolávala celý minulý rok nervozitu a kritiku. Od Nového roka mestská MHD funguje a hoci necelé 4 týždne je krátky čas, predsa len verejnosť zaujíma, aký je rozbeh a aké budú ďalšie kroky. O tom hovorí pre MESTSKÉ NOVINY riaditeľ DPMM Ing. Ján Slamka, PhD.

Riaditeľ DPMM J. Slamka: Je to len štart, budú zlepšenia. Štart ste v médiách hodnotili pozitívne. Ako vnímate hodnotenia verejnosti - cestujúcej i ostatnej? - Čo je v kritike podnetné a aplikujete to, resp. budete aplikovať?
Vnímame prevažne pozitívne ohlasy. Samozrejme, sú aj kritické, ale v podstate sú zapríčinené najmä tým, že sme zaviedli celkom nové veci. Niektorí budú spokojní, iní menej a niektoré aj celkom nespokojní. No my nevieme v prvom kroku vyjsť v ústrety všetkým. To sa ani nedá. Podnety nám chodia predovšetkým k cestovným poriadkom. My so všetkými podnetmi pracujeme, vyhodnocujeme, ktorých častí mesta sa týkajú a čo vieme zapracovať momentálne a čo nie. Teraz pracujeme hlavne na ďalšej verzii cestovného poriadku, do ktorého chceme vniesť to, čo vieme riešiť teraz. Niektoré úpravy by sme radi uplatnili už od polky februára. Máme už nejaké dáta, ale chceme nechať dobehnúť celý január. Tie dlhodobejšie využijeme pri spracovaní nového plánu obslužnosti Martina a okolitých obcí od nového roka 2023, s tým prídeme v priebehu 2. polroka.
V čase prípravy sa hovorilo o viacerých autobusoch, zatiaľ ste kúpili 35. Ako budete pokračovať v posilňovaní flotily autobusov? A neplánujete ich aj veľkostne diferencovať?
Vieme, že predchádzajúci dopravca používal v špičke viac autobusov, takže počítame, že ak sa bude vyťaženosť vyvíjať ako doteraz, budeme flotilu rozširovať. Ďalšie autobusy by sme chceli mať tu určite ešte v tomto roku. (Samozrejme, ak pôjde obstarávanie normálne. Okrem toho sa aj výrobcovia autobusov boria s rovnakým problémom ako iní pri osobných autách a od 1. 1. 2022 platí zas prísnejšia norma na emisie…) A určite budeme skúmať aj menejkapacitné autobusy. Radi by sme vyšli v ústrety aj niektorým mestským častiam. Napr. z našej vlastnej iniciatívy sme chceli dopravne obsluhovať aj Nový Martin. No jednak tam treba ešte riešiť niky pre zastávky a jednak sú tam cesty dimenzované tak, že 12-metrové autobusy tam neprejdú, treba riešiť aj dopravnú situáciu.
Kritika smeruje o.i. na nedostatok informácií - ako chcete tento nedostatok odstrániť?
Keď sme začali, na všetkých zastávkach boli cestovné poriadky, aj na našich internetových stránkach. Viem, že sú aj vekové kategórie, pre ktoré tie moderné médiá nie sú hlavným informačným zdrojom. No aj keď človek príde do cudzieho mesta, príde na zastávku a tam nájde všetko.
Alebo do informačného centra a tam dostane brožúrku s cestovnými poriadkami aj schémou MHD
Povedzme aj tak, ale naša infolinka funguje. Čo sa týka plagátov, my sme objednali schémy MHD od firmy, ktorá sa tým zaoberá. Momentálne sú už v tlači. Tie, čo sa už objavili po meste, neboli z našej dielne a majú veľa chýb. Naše schémy budú v týchto dňoch na všetkých zastávkach, vo všetkých autobusoch, aj s vyznačením toho, kde sa človek nachádza, aj s prestupovými bodmi. Nebolo to už 1. 1. len preto, že sme nechceli zobrať hneď prvý návrh, pretože nebol dobrý. Samozrejme, ide o 137 zastávok, takže si to vyžiada aj trochu času.
Nakoľko je dnes pokrytá MHD čo do hustoty a množstva spojov oproti vlaňajšej, resp. pred-koronovej?
Je to porovnateľné s predchádzajúcim dopravcom. Keď uzavriete zmluvu o preprave vo verejnom záujme, garantujete určitý počet kilometrov. My máme v zmluve ročne okolo 2 300 000 km, takže je to v korelácii s predkoronovým stavom. My sme nepočítali, že budeme po Novom roku ešte jazdiť v období pandémie a reštrikcií. Ale nečakali sme ani až taký záujem o MHD, aký je teraz. Vedeli sme, že k 31. 12. sa skončila platnosť kariet Multicard, na ktoré Martinčania jazdili. Bolo ich okolo 11 000, vrátane občanov Vrútok a obcí okolo. My sme 19. 1. dosiahli predaj 16 000 kariet a záujem trvá. To ukazuje ako opodstatnené úvahy, že treba zvýšiť počet autobusov. Úvaha o potrebe zvýšiť počet autobusov sa teda ukazuje ako opodstatnená.
Nervozita odznieva kvôli meškaniu spojov, údajne aj kvôli zlému odhadu času potrebného na nástup/ výstup. Budete s tým niečo robiť? A kedy?
Okolo 75-80 percent meškaní spôsobuje zastávka na Vrútkach pri žel. stanici. Vybudovanie novej zastávky to vyrieši, ale potrebujeme na to vhodné počasie. Všetko máme pripravené. Toto všetko sme riešili a riešime v našej vlastnej réžii na základe prenájmu od ŽSR. Rokujeme s nimi aj o susednom priestore.
Napriek očakávaniam problémov ste naplnili aj personálne stavy - budete riešiť tie sociálne podmienky vodičov aj v dočasných depách? (Dnes čakajú autobusy napr. aj pod mostom pri vjazde do Martina.)
Nie je to náhoda, je to zámer – doteraz v Martine vodiči neboli zvyknutí – ako je to v iných mestách štandard – že sa menia aj na linkách. Boli naučení tak, že skončili linku, prišli do vozovne a tam mali prestávku, alebo sa tam vystriedali. No inde je bežné, že sa striedajú na zastávkach, počas jazdy, alebo na takých miestach ako tu pri záhradníctve „pod mostom“. Keď majú 15-20 min prestoj, neoplatí sa im ísť do vozovne, je to aj šetrenie času aj kilometrov a najmä nákladov. A majú tam aj sociálne zázemie – čo doteraz na konečných nemali, chodili do prírody… a 30-40 rokov to nikomu nevadilo. A nehovorím len o Podháji, kde je dočasné depo, aj na konečnej na Ľadovni majú zriadené WC. A už teraz pracujeme na príprave definitívnej vozovne. No to nič nemení na tom, že niekedy sa menia aj na zastávke, to je štandard. Ak skončí inde, než býva, aj to má riešenie – sú aj zvozové autobusy, alebo sa môže vrátiť tým istým vozom.
Čo definitívne depo? Hovoríme o záhradníctve?
Áno, bude v priestoroch záhradníctva na Flámskej ul. Vieme, že sa chystá výzva práve na takéto veci.
Posledná vec – veľké očakávanie bolo od prepojenia sídlisk a zachádzania k žel. stanici. Aké máte ohlasy na doterajšie riešenia? Na sociálnych sieťach bola aj kritika.
A sme pri tom – od istého času riešime len oficiálne podnety na našej infolinke. Sociálne siete sa ukázali ako nie konštruktívna platforma na komunikáciu, pretože tam bolo príliš veľa urážok, podnecovania a útokov. Iste, treba systém upravovať – ľudia majú veľa dobrých nápadov, ale musíme to vidieť aj z druhej strany, máme obmedzené kapacity čo sa týka počtu autobusov. Chceme robiť posilové spoje, aby neboli vozidlá preplnené atď. Na všetko musíme nájsť kompromis, aby sme vyhoveli čo najväčšiemu počtu – všetci nebudú spokojní nikdy. Nik nemohol vedieť, že budeme potrebovať ďalšie vozidlá – ale ukázala sa potreba, reflektujeme to a ideme obstarávať ďalšie vozidlá. Už teraz vieme, že prepojenie sídlisk je lepšie, než bolo. No počkáme na zhodnotenie januára a urobíme nielen vyťaženosť liniek a spojov, ale aj jednotlivých zastávok. Čo bolo 1. 1., to bol len začiatok, teraz treba všetko budovať a rozvíjať.
