Už mnohokrát sa potvrdilo, a projekt bioplynovej stanice pri Martine je ďalším príkladom v dlhom rade príkladov nedostatočnej komunikácie, že komunikačný priestor nie je vákuum. To v prírode ani v spoločnosti nejestvuje; a tak „informačná bublina“ sa rýchlo naplní okrem informácií rôznej kvality aj emóciami, predsudkami, prekonanými mýtami, ba aj vášňami. Preto MESTSKÉ NOVINY venujú pozornosť problému spracovania odpadu. Ten totiž vniká aj v Martine, a stále viac, v jeho triedení zaostávame a na zásadné riešenia má mesto jedendva roky – hoci možno o niečo viac, pretože na vysoké požiadavky na triedenie, zdá sa, nie sú mestžá a obce pripravené. Skrátka – odpad je problém a sám sa nevyrieši. Na otázky MESTSKÝCH NOVÍN preto odpovedá Peter Pajerchin, obchodný riaditeľ pre stratégiu a rozvoj, Brantner Slovakia.

Odpad je problém a sám sa nevyrieši. Prípravná fáza
Čo sa udialo okolo projektu bioplynovej stanice Martin- Košúty od konca roka, keď sa prvýkrát objavila informácia o tomto zámere? Boli rokovania s mestom, o čom a s akými závermi? – Sme radi, že projekt spracovania bioodpadu vzbudil záujem, keďže z pohľadu nakladania s odpadmi v meste predstavuje dlhodobé a veľmi moderné riešenie. Projekt sme mali možnosť prezentovať na viacerých stretnutiach so zástupcami mesta. Podnety od inštitúcií aj od občanov zhromažďuje a následne vyhodnotí Okresný úrad Martin. S pripomienkami sa priebežne oboznamujú aj zástupcovia investorov tak, aby bolo možné vznesené požiadavky zohľadniť pri príprave projektovej dokumentácie, ako aj v povoľovacom procese. V priebehu celého procesu sme kedykoľvek pripravení na ďalšiu diskusiu s vedením mesta Martin, ako aj so všetkými ďalšími zainteresovanými stranami.
Procesy fermentácie prebiehajú v uzatvorených digestoroch.
Ako sa v projekte zabezpečujú dôležité záujmy vo vzťahu k životnému prostrediu? – doprava, hluk, ovzdušie, ochrana vôd vrátane spodných? – Odborné stanoviská potvrdzujú, že zvolený koncept spracovania odpadov predstavuje v tejto oblasti najlepšiu dostupnú technológiu (tzv. BAT). Projekt ideálne kombinuje požiadavky na ochranu životného prostredia a ponúka dlhodobé a komplexné riešenie. Doprava sa vedie mimo obytných zón, procesy fermentácie prebiehajú v uzatvorených digestoroch. V celom procese sa nevykonávajú žiadne z činností, ktoré sú zakázané v ochrannom pásme II. stupňa prírodných minerálnych zdrojov v Martine.
A čo stará skládka?
Počíta sa v prípade realizácie bioplynovej stanice aj so spracovaním komunálneho odpadu zo starej skládky Kalnô? V akom rozsahu a v akom tempe? Znamená to, že perspektívne nebude odpad na skládku pribúdať, ale že budete smerovať v budúcnosti k likvidácii skládky? – Charakter odpadov spracovávaných v CEBZ (Centrum energetického a biologického zhodnotenia odpadu) je odlišný od zloženia odpadov na skládke, ktoré sa na nej zhromažďovali v období nízkeho ekologického povedomia a nízkej úrovne triedenia. Celý systém, ktorý navrhujeme, vytvára predpoklady pre zvýšenie miery recyklácie a výrazné zníženie potreby ďalšieho skládkovania. Predpokladáme, že s rozvojom technológií na separáciu komunálneho odpadu uloženého na skládkach bude možné v budúcnosti spracúvať aj TKO zo starej skládky, nie však v zariadeniach CEBZ. Môžete potvrdiť informácie o množstve spracúvaného odpadu v bioplynke? – Triediace zariadenie je projektované na kontinuálne spracovanie 100 000 ton tuhého komunálneho odpadu (TKO) ročne. Vytriedená biologická zložka TKO bude následne spracovaná v biologickom stupni. Kapacita zariadení na spracovania biologického odpadu je maximálne 60 000 ton ročne. Spracované objemy budú nabiehať postupne. Pri stanovení kapacity sme počítali s kontinuálnym nárastom množstva komunálneho odpadu v regióne.
Doprava nepôjde cez Košúty
Kde presne bude BPS lokalizovaná, aký bude k nej prístup? – Pozemky, na ktorých plánujeme realizovať projekt, sú súčasťou Východného priemyselného parku a sú určené platným územným plánom mesta Martin na výstavbu výrobných a skladových priestorov. Doprava je dôležitou súčasťou posudzovania celého zámeru. Pre riešenie dopravného napojenia sme zrealizovali dopravný prieskum zaťaženia a zohľadnili sa požiadavky mesta zadané v územno-plánovacej informácii. Doprava spojená s prevádzkou zariadenia nebude vedená kratšou trasou cez obytné súbory, ale smerovaná na okružnú križovatku ciest I/18, III/2137 a miestnu komunikáciu (Priemyselná ul.) v k.ú. Sučany. Vzhľadom na súčasnú frekvenciu dopravy na ceste I/18, jej dodatočná dopravná záťaž bude marginálna.
EÚ uprednostňuje cirkulárne riešenia nakladania s odpadom.
Prečo nemajú mať občania obavy ako zo spaľovne? – Spaľovne predstavovali pred štyridsiatimi rokmi pokrokové riešenie. Pri spaľovaní sa odpad nezhodnocuje, ale mení na emisie a popol. Dnes je tento postup už prekonaný a nemá oporu ani v požiadavkách EÚ, ktorá uprednostňuje cirkulárne riešenia nakladania s odpadom. CEBZ na rozdiel od spaľovne premieňa odpad na kompost, druhotné suroviny a bioplyn.